АМ (alkonost_spb) wrote in maskaron_spb,
АМ
alkonost_spb
maskaron_spb

Зеленый человек (Green man) глава в книгу "Маскароны СПб"

16,09 КБ Кузнечный пер., 7

Зеленый человек


Название "зеленый человек" сформировалось в 30-е годы 20 века. Другие названия - Джек в зеленом или Джек Зелени
Лицо из виноградных и не только листьев, "лиственная голова", иногда со звериными чертами..
Символизирует связь человека с природой, это своеобразное напоминание о включенности человека в круговорот природы. Нет свидетельств о связи символа с каким либо культом или философией.
Самый древний экземпляр был найден на ирландском обелиске третьего века до н.э.



The Green Man is a mysterious, eerie figure depicted mainly in medieval European stonework, believed to represent an ancient vegetation deity. The Green man is nearly always depicted as a "foliate head," that is, a face made of leaves and vines. Sometimes, it appears as a human face peering out from leaves, other times with animal features.

The image of the Green man may have been adapted from Roman decorative stonework, or from Celtic interlace figures. Older versions bear a very close resemblance to Celtic and Norse interlace figures, and often combine plant and animal features. One of the oldest examples was discovered on an Irish obelisk that dates to the third century BCE. This may be the Derg Corra of Celtic myth, the man in the tree.

The name "green man" was coined in the late 1930s. Other names for this figure are Jack in Green or Jack of the Green.

Many believe the greenman is related to the pre-Christian Celtic deity Cernunnos; others that it is simply an expression of the forces of nature, or even a reminder that we, too, are part of the cycle of life. There is no real evidence linking the images to any particular philosophy, cult, or belief, although the faces are strikingly uniform through time.

The greenman is not a strictly European phenomenon- similar images appear in Asian, Indian, and Arabic architecture and art as well.

Whatever his origin, the Green Man is now an unmistakable mascot of the Neopagan religious movement, where he serves as the embodiment of untamed nature, an emblem of the male principal, and a symbol of fertility and vibrant life energy.

Источник:
http://altreligion.about.com/library/glossary/symbols/bldefsgreenman.htm


Невский, 134


canoe_ride:
еще про символ тут http://www.fuchsiashockz.co.uk/articles/wonders/gargoyles.php

he Green Man, also called Jack-of-the-Green or leaf man, represents most certainly the tree spirit, the old forest god of the oak, for with the Green Man oak leaves are often depicted. It was, in pre-Christian times, a symbol of fertility and rebirth, representing irrepressible life, with the forces of nature merging with humanity. In medieval times he could have represented lust or another of the seven deadly sins, but he may also have protective functions.

There may be a connection between this motive and the worship of the human head in Celtic religions: After a battle the heads of the fallen were cut off and raised on poles around the settlement to ward off evil spirits. Sometimes even leaves were wrapped around the heads in honour of some local deity or tree spirit.

Old English folk stories had their own Green Man, the Corn (or Barley) God, who was said to be resurrected after death, in the shape of a tree growing out of his head. In the legends about King Arthur, a Green Man can also be found in Sir Gawain, called the "Green Knight". He had a green head, a green face, green armour, and even a green horse.
When he was decapitated, he continued to live, symbolically personifying the regeneration powers of the plant realm. The Green Man was also part of the May Day processions which celebrated the spring, as a dancer, covered all over with leaves and wearing a mask, dancing ahead of the May Queen. The Green Man vanished with the 'Old Faith' after the Reformation, but reappeared, with changed meaning, in the seventeenth and eighteenth century. Finally, the Victorians used the image as street decoration.

что в переводе означает (не бейте сильно, переводила наскоро):

Зеленый Человек, также называемый Джек-из-Зелени или Лиственный человек, представляет собой, безусловно, дух дерева, древнего лесного бога дуба, с листьями которого его часто изображают. Он был, еще в дохристианские времена, символом плодородия и возрождения, представляя неукротимую жизнь, с силами природы, сливающимися с человеком. В средние века он мог олицетворять похоть или иной из семи смертных грехов, но мог также иметь защитные функции.
Может быть связь между этим мотивом и почитанием головы в кельтской религии : После сражения головы павших отрезали и поднимали на столбах вокруг поля битвы, чтобы отвратить злых духов. Иногда даже листья заворачивались вокруг головы в честь некоторых местных божеств или духов дерева.
В старых английских фольклорных историях есть свой Зеленый Человек - зерновой (или ячменный) Бог который воскрес после смерти в виде дерева растущего из его головы.
В легендах о короле Артуре Зеленый Человека также можно обнаружить в виде Сэра Гавейна, которого называют "Зеленый рыцарь". У него зеленая голова, зеленое лицо, зеленая броня, и даже зеленый конь. После того как он был обезглавлен, он продолжал жить, символически олицетворяя силы возрождения растительного царства.
Зеленый Человек также является участником первомайского шествия, которые праздновали весной, как танцор, покрытый листьями и одетый в маску, танцующий перед королевой мая.
Зеленый Человек исчез вместе со "Старой верой" после Реформации, но появился снова, с измененным значением, в XVII-XVIII веке.
В викторианскую эпоху его образ стал использоваться в украшении улиц.

PS вот еще статеечка с картинками: http://www.mikeharding.co.uk/greenman/green4.html

а тут http://www.meridiangraphics.net/aprilfools.htm про соответствие Зеленого человека карте Таро Дурак.

2-я Советская ул., 27





кросс-пост в symbols_around

Upd.: Здесь собираем все маскароны "Зеленый человек"
Tags: alkonost_spb, green man (Зеленый человек), коллекции
  • Post a new comment

    Error

    default userpic
  • 15 comments